Frågor och svar
Här kan du hitta vanliga frågor och svar
Vanliga frågor
Vad gör Lifeplan?
Lifeplan är en digital placeringsrådgivningstjänst för hela pensionen som hjälper till med precis vilka fonder du bör välja i de olika delarna av din pension där du kan välja fonder. Råden är individanpassade för just dig och dina preferenser och förutsättningar. Lifeplan bevakar löpande när du behöver göra omplaceringar och skickar löpande nya råd när det finns bättre alternativ för dig.
Vad skiljer Lifeplan från andra pensionsrådgivare?
Den mest centrala skillnaden mellan Lifeplan och andra aktörer inom pensionsrådgivning är att Lifeplan är en helt oberoende rådgivare. De flesta rådgivare tjänar pengar antingen genom provisioner från de fonder de rekommenderar eller genom att sälja egna fonder genom sin rådgivning. Detta leder ofta till att kunden rekommenderas fonder med onödigt höga avgifter. Lifeplan får istället betalt ifrån arbetsgivaren eller direkt från användaren och har därför inga incitament att rekommendera dyra fonder. Vi rekommenderar det som är bäst för dig på riktigt.
Vad baserar ni era råd på?
Grunden är ledande forskning kring hur pengar placeras bäst över tid. Vi tar hänsyn till en mängd faktorer när vi ger dig råd, så som:
- Din ålder – risken i din portfölj kommer att klinga av ju närmare pension du befinner dig
- Ditt kapital
- Prognos för framtida pensionsinbetalningar
- Hur mycket risk du är villig att ta
- Din arbetsmarknadssektor – jobbar du exempelvis inom tillverkningsindustrin ska du ha mindre exponering mot denna industri i dina fonder. Detta för att en oväntad nedgång för din bransch inte ska slå mot dig dubbelt i form av sämre löneutveckling och en nedgång i fonder
- Hur dina ”låsta” pensionspengar är placerade (kapital som du inte kan placera själv). Skulle dessa pengar till stor del vara placerade i exempelvis Nordamerikafonder så kommer vi inte att rekommendera lika mycket Nordamerikafonder i de delar av din portfölj där du själv kan välja.
- Vilka fonder som finns valbara inom dina pensionsförsäkringar
- Vilka rabatter fonder har i olika försäkringar
Hur kommer jag igång med Lifeplan?
Du hittar Lifeplan genom att logga in i din förmånsportal som du har via din arbetsgivare eller genom att logga in med Mobilt BankID på login.lifeplan.se. Steg 1 är att signera en informationsfullmakt (digital eller pappersblankett) som ger Lifeplan rätt att hämta information om dina pensionsförsäkringar för att göra en korrekt sammanställning och analys av din situation. När informationen är inhämtad kan du börja använda din Lifeplantjänst.
Om du inte har tillgång till Lifeplan, be gärna din arbetsgivare att kontakta oss för ett förutsättningslöst möte.
Vem kan använda Lifeplan och vad kostar det?
Det vanligast är att man har tillgång till Lifeplan via sin arbetsgivare som köpt in tjänsten som en förmån till de anställda. Arbetsgivaren betalar tjänsten och det kostar då inte någonting för dig som användare.
Om du vill testa om du arbetar i en organisation som erbjuder fri tillgång till Lifeplan kan du prova att logga in här.
Att teckna tjänsten som privatkund kostar 149 kronor per månad. För den som tidigare haft tjänsten via sin arbetsgivare eller tecknar tjänsten via en anhörig är avgiften rabatterad till 99 kronor per månad. Detta gäller även arbetsgivare som har avtal med Lifeplan men inte valt att köpa till hela rådgivningstjänsten.
Lifeplan erbjuder även tjänsten Lifeplan mini som är avsedd främst för den som saknar fondförvaltad tjänstepension. Tjänsten ger råd för fondförvaltade delar utanför tjänstepension och är helt kostnadsfri.
Låter detta intressant, anmäl ditt intresse för Lifeplan Mini genom att kontakta vår kundsupport.
Hur ofta får jag nya råd?
Lifeplan meddelar dig per e-post när vi ser att förbättringar kan göras. Har du exempelvis blivit rekommenderad en portfölj med 10% exponering mot Japan och detta innehav utvecklats så snabbt att din portfölj nu består av 15% Japan kommer vi att ge dig nya råd. Likaså om en bättre fond blivit valbar inom dina pensionsförsäkringar eller om dina personliga förutsättningar förändrats. Nya råd kommer vanligtvis 1-3 gånger om året. Får du inte nya råd kan du lita på att dina pensionspengar är bra placerade, förutsatt att du följt de tidigare råd vi gett dig.
Kan jag boka ett personligt möte med er?
Lifeplan är en webbaserad placeringsrådgivningstjänst som ger dig råd om vilka fonder du ska välja i dina pensionsförsäkringar. Har du frågor kring placeringsrådgivningen är du välkommen att höra av dig till oss när som helst mellan 9-17 på vardagar på 031-109870 eller maila support@lifeplan.se så hjälper vi dig mer än gärna. Du kommer då i kontakt med någon som kan svara på de frågor som du kan tänkas ha.
Vad får jag med Lifeplan?
Tjänsten ger dig oberoende och objektiva placeringsråd som hjälper dig att få en lämplig risknivå, god riskspridning och låga avgifter på hela ditt pensionskapital. Råden är också enkla att följa och råden går ofta att genomföra helt digitalt med hjälp av BankID. Råden är anpassade för att ge dig bästa möjliga värdeutveckling på ditt pensionskapital givet dina förutsättningar och din riskvilja. Vi tar även hänsyn till dina hållbarhetspreferenser när vi tar fram råden.
Flyttar ni mina pensionspengar mellan olika försäkringsbolag?
Nej, vi fokuserar på att optimera fondvalet inom de försäkringar du har. Anledningen till detta är att det inom de allra flesta försäkringar finns bra alternativ. Har du kollektivavtalad tjänstepension ger vi ibland råd om val av försäkringsbolag och typ av försäkring för framtida inbetalningar om det finns alternativ som passar dig bättre än det du redan har.
Kan jag få hjälp med etiska/hållbara/gröna fonder hos Lifeplan?
Ja, genom Lifeplans rådgivning kan du som kund önska att vi tar hänsyn till hållbarhet när vi ger dig ett råd.
Min anställning upphör, kan jag fortsätta med Lifeplan privat?
Det går utmärkt att fortsätta med Lifeplan även efter att din nuvarande anställning upphört! Kontakta oss för mer information. Du når oss på support@lifeplan.se eller telefon 031-109870.
Jag har inte BankID - hur ska jag logga in?
Det är av säkerhetsskäl ett krav att använda BankID för att logga in till Lifeplan och för att signera informationsfullmakten. För att kunna använda Lifeplan så måste du därför skaffa BankID, antingen i mobilen eller säkerhetsdosa. Kontakta din bank för mer information om BankID.
Vem äger Lifeplan?
Lifeplan är systerbolag till Benify AB och var mellan 2012 och 2025 en del av Benifykoncernen. Sedan februari 2025 har Benifykoncernen gått samman med brittiska branschkollegan Benefex för att bilda det gemensamma bolaget Benifex. Benifex ingår i sin tur i brittiska Zellis Group. Zellis Group ägs till största del av riskkapitalbolaget Apax Partners LLP.
Hur kommer jag i kontakt med Lifeplan
För att komma i kontakt med oss är du välkommen att antingen ringa vår support på telefonnummer: 031- 109870 på vardagar mellan 8.00 – 17.00 alternativt maila support@lifeplan.se